Kwaliteit en algemene voorwaarden

Bedrijven en consumenten stellen hoge eisen aan technische producten en oplossingen. Daarom stelt UNETO-VNI op haar beurt eisen aan het vakmanschap en daarmee aan de kwaliteit van de bedrijven die lid zijn of willen worden. Via regelgeving, normalisatie en certificering sturen wij op technische eisen aan installatieconcepten, producten en diensten. We doen er alles aan om de dienstverlening van onze leden op hoog niveau te houden. Zo geldt voor de leden een gedragscode en stimuleren wij het aanbod van opleidingen en cursussen in de branche.

Daarnaast vragen we hen om eenduidige leveringsvoorwaarden te hanteren. Voor installatiebedrijven gaat het om de ALIB (Algemene Leveringsvoorwaarden Installerende Bedrijven), bedoeld voor gebruik bij zakelijke opdrachtgevers, en de AVIC (Algemene Voorwaarden voor Installatiewerk voor Consumenten), bedoeld voor gebruik bij de consument als opdrachtgever. Voor de winkels in elektrotechnische detailhandel zijn dat de Algemene Voorwaarden Elektrotechnische Detailhandel (AVED); en voor de reparatuers van elektrotechnische apparaten gaat het om de Algemene Reparatievoorwaarden Consumentenelektronica (ARC).

Eveneens om de kwaliteit van de dienstverlening te bevorderen, publiceert UNETO-VNI handboeken met calculatietijdnormen. Deze handboeken helpen installateurs om op een heldere, transparante wijze offertes te maken voor opdrachtgevers in de zakelijke markt (bijvoorbeeld de utiliteitsbouw). Zowel de opdrachtgever als de installateur hebben belang bij het gebruik van deze publicaties. De opdrachtgever weet dat de offerte op een professionele en betrouwbare manier tot stand is gekomen, terwijl de opdrachtnemer de werkzaamheden beter kan inplannen.

Geschillencommissies

UNETO-VNI heeft in samenspraak met consumentenorganisaties twee geschillencommissies in het leven geroepen: de Geschillencommissie Installerende Bedrijven en de Geschillencommissie Elektro. Deze geschillencommissies zijn ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken in Den Haag.

De geschillencommissies zijn onafhankelijke, zelfstandige instanties met als taak het doen van uitspraak in een verschil van mening tussen een consument en een bedrijf dat lid is van UNETO-VNI. De procedure bij de geschillencommissie vormt een in het algemeen goedkoper, laagdrempeliger en sneller alternatief voor de procedure bij de rechter. De uitspraak van de geschillencommissie is bindend voor partijen.

UNETO-VNI staat tegenover de consument binnen bepaalde grenzen garant dat het bedrijf de uitspraak van de geschillencommissie uitvoert.

Informatie of offerte aanvragen

Naam*

Bedrijfsnaam

E-mailadres*

Telefoonnummer

Uw bericht*